Een week op weg! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Kimmieeee Nelissen - WaarBenJij.nu Een week op weg! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Kimmieeee Nelissen - WaarBenJij.nu

Een week op weg!

Door: Kim Nelissen

Blijf op de hoogte en volg Kimmieeee

09 December 2010 | Sri Lanka, Kandy

Hoi allemaal,

Na een week zijn we weer in een hostel met internet, dus tijd voor een nieuw verslagje!

Waar was ik gebleven? Onze eerst dag Negombo volgens mij. In Negombo, aan de westkust vlak bij de hoofdstad Colombo zijn we vrijdag de 3e naar een lokaal vismarktje geweest. Daar verkopen ze superverse vis die net is binnengehaald door vissers. Erg leuk om te zien hoe ze met hun gekleurde bootjes en netten bezig zijn. We waren de enige toeristen dus dat was leuk! Wel goor om met je slippers door de geslachte visresten te banjeren, maar gewoon niet over nadenken helpt:-)

Anuradhapura

Verder was er niet heel veel te zien daar, dus zaterdag de 4e zijn we met de trein naar Anuradhapura gegaan, een oude stad die in de zogenaamde culturele driehoek ligt (allemaal steden met eeuwenoude tempels etc), ten noordoosten van Negombo.
We zouden om half elf de trein pakken, maar toen we op het station aankwamen, bleek de tijd niet helemaal te kloppen en hadden we m net gemist. Dus dat werd drie uur wachten op het station als enige toeristen. We werden ongegeneerd aangestaard door de lokale bevolking. Daar zijn ze erg goed in. En dan gewoon recht voor je neus over je gaan praten haha. Maar allemaal goed bedoeld en vooral veel glimlachen.
Na drie uur wachten en beetje eten en lopen op het station kwam de trein. We hadden 2e klas gedaan, dat leek ons wel prima. En toen tsja.. was de trein propvol en ontdekten we al snel dat ie lekte op de plek waar wij waren gaan zitten. Het regende keihard (het regenseizoen zou bijna over zijn maar heeft een maand vertraging) en al snel besloten we onze net gekochte parapluutjes maar uit te klappen. Tot grote hilariteit van twee andere toeristen die fotos van ons maakten. We moesten er zelf ook erg hard om lachen. Maar het werkte wel! De trein ging als een gek op en neer, het leek wel een eftelingattractie, je schoot bijna een halve meter omhoog! Na een tijdje kwam er een man die uit zichzelf een andere plek voor ons ging zoeken. Jippppieeee en toen hadden we een droge plek! Wel fijn want de treinreis bleek 5 uur te duren!

Zondag de 5e zijn we met een tuk-tuk (een gemotoriseerde driewieler) naar de oude stad in Anuradhapura gegaan, vol met Dagoba's (een soort heel grote ronde tempels)en andere oude gebouwen. Salia, onze driver voor die dag maakte met oranje plastic de zijkanten een soort van ' waterdicht' en off we went! Het regende echt keihard, maar we hadden een leuke dag met veel lol. Het voordeel van al die regen is dat het land heeeel mooi groen is (met palmbomen en rijstvelden, echt prachtig). Smiddags zijn we over een weg vol met gaten en hobbels 12 km naar Mintale getuk-tukt en daar hebben we meer dan 1800 treden door de regen gebanjerd om een mooi tempelcomplex te bekijken. Met je blote voeten in de regen lopen is eigenlijk heel leuk:-)

Sigiriya

Zondag de 6e zijn we met de bus naar Sigiriya gegaan, een heel klein dorpje midden in de natuur, iets naar het zuiden. Lekker met de lokale bus wat heel leuk is. Er gaan continu mensen met je kletsen, das echt het voordeel van zo reizen en niet georganiseerd. Als je uit de bus wilt moet je aan een koord trekken dat door de hele bus loopt en verbonden is met een bel. Geniaal. Voorin de bus hangt het altijd helemaal vol met allerlei bloemenkransen, beeldjes, en een soort kermisachtige lampjes die aangaan als de chauffeur remt (wat nogal vaak gebeurt omdat ze hier als gekken rijden en inhalen op momenten dat het achteraf gezien toch net niet kon).
In Sigiriya zaten we in een geweldig guesthouse met een tuin vol bloemen, voor 9 euro per nacht met z'n twee. We kregen heeeerlijke rice met curry (rijst met een stuk of 5/6 bakjes verschillden curry's). IN de omgeving leven gewoon wilde olifanten!

Smiddags na aankomst (het was spontaan zonnig geworden) zijn we de beroemde Sigiriya Rock op gegaan: een enorme rots midden in het landschap. Echt prachtig! Voor mij bleek het nogal een uitdaging want halverwege moesten we een soort ijzeren wenteltrap in die in de lucht hing en waar je zo doorheen kon kijken. Geen succes als je enorme hoogtevrees hebt. Dus je raadt het al, ik durfde niet meer naar beneden. Anneke heeft een kwartier op me moeten inpraten om me terug naar beneden te krijgen (dat moest om daarna weer verder te kunnen lopen naar boven). Ik vond het echt dood doodeng!
Het allerlaaste deel waarbij je helemaal naar de top kon, heb ik geskipt toen ik de vijf trappen zag. Ann heeft nog een filmpje gemaakt om te laten zien hoe eng het was. Goede keus dus.

Dinsdag de 7e zijn we naar smorgens naar een tempel in de buurt gegaan, waar een monnik met ons naar de top liep. Het was een flink geklauter over een tussen rotsblokken door, maar een mooie liggende Buddha was ons kado. Samen met de monnik ben ik helemaal naar de top geklommen waar je een supermooi uitzicht over het gebied had.


Smiddags zijn we met een Engelse samen maar het Kaudulla National Park geweest waar we met een Jeep olifanten gingen bekijken. We hadden mazzel: het was droog en er was een kudde van meer dan 100 olifanten, ook met babies! Ik ben nog nooit zo dicht bij olifanten in de buurt geweest, ook niet in Afrika. En nu weet ik ook waarom. We zijn een paar keer aangevallen. Zoooo eng man, zon enorm beest dat toeterend op de Jeep af komt gerend en dat je dan heeeeeel snel moet wegrijden. Maar het was geweldig gaaf! Wat een indrukwekkende beesten. Ik stond aan de verkeerde kant en zat helemaal onder de modder dus een van mijn twee t-shirt met lange mouwen is al niet meer bruikbaar gnif.
Op de terugweg mocht ik van Desmond de gids een stukje in de Jeep rijden hahaha. Ik zei nog dat ik geen rijbewijs had, maar dat vond ie geen probleem. Het ging hartstikke goed, vroemmmmmm. Het bewijs staat op film en foto:-) Het was great funny, zoals de gids zei;-)

Gisteren zijn met de bus naar Pollonaruwa gegaan, weer een oude stad met de meest prachtige tempels. We hebben daar een fiets gehuurd en hebben in de zon drie uur rondgefietst en heel veel bekeken. Ja en ik was zo eigenwijs om me niet in te smeren dus ben lekker verbrand. Oeps. Weten we dat ook weer. Smeren als de zon schijnt! Overal lopen hier trouwens aapjes rond in het wild, echt leuk!

Kandy

Vanochtend zijn we nog even naar Dambulla geweest met de bus om daar rotstempels te bekijken met daarin allerlei mooie buddhabeelden. Daar heeft een aap gewoon mijn crackers uit mijn tas gejat hahahaha.
Daarna verder gereisd naar Kandy, waar ik dit verhaal zit te typen. Dit ligt in het midden van het land in een heuvelachtig gebied. Heel anders weer. Het ligt aan een groot meer, erg mooi. We zouden hierna verder afzakken het heuvellandschap in, maar van een Duits meisje hoorden we dat het oosten nu veilig is (na de oorlog met de Tamils) en nu denken we eraan om eerst nog naar Arugam Bay te gaan, een badplaats aan de oostkust waar geen toerist nog komt en waar het prachtig schijnt te zijn. Je hebt daar jungle, dolfijnen en zelfs een soort woestijnachtig gebied. KLinkt goed niet waar?

Morgen gaan we hier de stad een beetje verkennen.

Tot nu toe vinden we het hier echt geweldig! Wat een vriendelijke bevolking! Iedereen helpt je zonder iets van je te willen (geld of iets anders), kinderen zwaaien als je voorbij fietst of loopt, je hebt continu praatjes met mensen in het OV. Echt, wat een verademing na sommige landen waar ik de laatste jaren ben geweest. Wauw!! I love Asia!!
Als je in kamer ligt hoor je overal beestem, krekels, aapjes, gekkos. Die laatste zitten ook gezellig in je kamer, net zoals af en toe een kikker;-)
Het eten is echt heerlijk. Het pittige valt reuze mee als je er veel rijst bij eet. Kees, ik volg je advies van elke dag een cola braaf op en ik heb nog totaal geen last van mijn darmen gehad. Het gaat prima! We eten nog niet net zoals de locals met onze handen, maar wie weet gaan we daar ook nog aan wennen.

Shit wat een lang verhaal!!!! Sorry mensen, maar in een week tijd hebben we al zoveel gezien en gedaan. Gelukkig schrijf ik niet elke dag zon verhaal!

Heel veel groetjes uit Sri Lanka!!!!



  • 09 December 2010 - 13:21

    Bob:

    Leuk om te zien dat jij weer andere details verteld dan An.

    Veel plezier.

  • 09 December 2010 - 13:30

    Hilde:

    Wat een vervelende vakantie zeg! Kom maar gauw weer terug ;-).
    Knuffels!

  • 09 December 2010 - 14:24

    Stijn En Han:

    Klinkt goed allemaal Kimmie! Van het reistempo worden wij wel een beetje moe maar kan me voorstellen dat jullie zo veel mogelijk willen zien. Heel veel plezier nog!

  • 09 December 2010 - 17:07

    Tessa :

    Hey Kimmie!
    Klinkt echt super! Vooral dat van die olifanten! Ben nu al benieuwd naar de foto's. Zet je die er ook nog een paar op? Have fun!

    Liefs Coen en Tessa

  • 09 December 2010 - 17:23

    Maaike:

    Wat klinkt het super. En gereden! Wat goed! Veel plezier verder, wat het ook gaat worden.

    x

  • 09 December 2010 - 18:46

    Judy:

    Dat klinkt super kimmie, wauw!! En wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt! Geniet ervan!!

  • 09 December 2010 - 20:20

    Britt:

    Oh wat leuk allemaal! Nu dat je daar zelfs hebt gereden moet het hier toch ook lukken! Haha en ben benieuwd naar de foto's van de trap, wat stoer van je! Jullie hebben ook echt al veel gedaan in zon korte tijd zeg!! Liefsxxx

  • 10 December 2010 - 09:23

    Natalie:

    Zo zeg, hebben er twee het naar hun zin! Wat gaaf zeg, al die avonturen! Superleuk, ook om te lezen! Geniet ervan!

  • 10 December 2010 - 21:18

    Willem:

    Hey waar blijven de foto's??
    Kan je voor mij een foto van zon gekko maken?
    x

  • 13 December 2010 - 09:00

    Ome Alex:

    Oh, wat cool weer... tja... ik ben wederom jaloers... Yes, yes... Asia we like!
    Tot snel weer!

  • 14 December 2010 - 16:39

    Jolanda:

    Gaaf Kimmie!
    Geniet ervan!!!
    Liefs, Jo.

  • 16 December 2010 - 12:06

    Kimmieeee:

    @Willem

    Haha waarom mot jij een foto van een gekko? Je ziet ze vooral snachts dus ik weet niet of een foto gaat lukken, maar ik zal mijn best doen haha. En tsja, foto's ga ik niet uploaden. Ik vind het heerlijk zo zonder internet, geloof het of niet. Het internet is heel traag hier in Sri Lanka dus dan ben ik te lang bezig. Als ik terugben, laat ik ze je wel zien:-)

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimmieeee

Mijn grootste passie: reizen!!!!

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 62987

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 04 Oktober 2013

Kimmieee in Turkije

01 December 2010 - 29 December 2010

Kimmmieee in Sri Lanka

02 Mei 2009 - 31 Mei 2009

Kimmmiee in Marokko

Landen bezocht: